جشن صد سالگی تئاتر کودک در همدان/اجرای کشور نروژ و اسپانیا در جشنواره کودک
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۴۸۷۵۵
جشن صد سالگی تئاتر کودک و بزرگداشت جبار باغچهبان شب گذشته، دوم آذرماه در چهارمین شب برگزاری جشنواره در سینما کانون برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، شب گذشته، دوم آذرماه ساعت ١٩:٣٠ و در چهارمین شب برگزاری جشنواره، مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و بزرگداشت جبار باغچهبان در سینما کانون برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مراسم که در قالب بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان برگزار شد، بخشهای متنوع و جذابی همچون تکگوییهایی از جبار باغچهبان، نمایش فیلم مستند از زندگی این هنرمند بسیار تاثیرگذار، اجرای نمایشنامهای نوشته جبار باغچهبان که سالها قبل در شیراز منتشر شده است و ... در نظر گرفته شده بود.
لازم به ذکر است پیش از آغاز جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان مراسم ویژه ای نیز در روز پنجشنبه؛ (٢٤ آبان) سر مزار این هنرمند در شهر ری برگزار شده بود و در همان مراسم اعلام شد جشن اصلی در همدان اتفاق میافتد. روز دوم آذر یاد جبار باغچهبان را در همدان گرامی میداریم.
نروژ و اسپانیا به جشنواره می آیند؛ رویارویی با ترس در نمایش "خیلی دور"
همچنین نمایش "خیلی دور" کار مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا به کارگردانی کریستین گرانادوز در آخرین روز برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا میشود.
در نمایش "خیلی دور" دو شخصیت که از دوردست آمدهاند؛ با زره قرمز خود به سرزمینی میروند که هیولاها خود را مخفی کردهاند. در این اثر حوادث شگفتانگیز در گرو رویارویی با ترس است.
این نمایش تولید از کمپانی اِلرتسن و گرانادوس و لاماتراکاتاکا است و کریستین وید مَن بازیگر و عروسکگردان نمایش است و کریستین ویدمَن و سارا سِرانو نویسندگان و کریستین گرانادوز کارگردان نمایش هستند.
طرح و ایده نمایش را کریستین ویدمَن، آهنگسازی را آندرس اِلرتسن، طراح صحنه را کریستین ویدمَن و نورنمایش را آندرس اِلرتسن و اُکتاویو گومز وازکوز به عهده دارند.
نمایش "خیلی دور" کاری مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا به مدت ٣٠ دقیقه اجرا میشود.
کریستینا گرانادوس نویسنده و کارگردان تئاتر در سِویل اسپانیا به دنیا آمد. تحصیلاتش را در اسپانیا به پایان برد و سپس برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر به کمپانی تخصصی رشتۀ تئاتر نروژی پیوست.
او در کمپانی تخصصی تئاتر نروژیها با عنوان "تئاتر نور" شروع به فعالیت عملی و یادگیری رشته نمایش کرد. در طول سالهای ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٦ پس از ٤ سال کار علمی در حیطه تئاتر، توانست نمایشهای متعدد و متفاوتی را تولید کند و به صحنه ببرد.
همچنین در طول این سالها به فعالیت در سازمانهای بینالمللی تئاتر و تورهای آموزشی پرداخته است. کریستینا گرانادوس در طول این سالها تجارب زیادی را در زمینه یادگیری هنر بازیگری فراگرفته است.
بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ٤ آذر با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد.
پایان پیام/89
منبع: شبستان
کلیدواژه: هفته وحدت ارومیه شهدای امنیت مقام معظم رهبری خطبه نماز جمعه ارزانی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آذربایجان غربی سفر استانی حسن روحانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان جشن تئاتر کودک استان همدان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۸۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست
داود زارع گاریزی، که این روزها تهیهکنندگی نمایش «طلوع خونین» کاری از مسعود طیبی را برعهده دارد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیبی را از حدود ۵ سال پیش و به واسطه حضور در کلاسهای بازیگری و بیان و بدن او میشناسم و از نزدیک با نمایشها و اجراهای وی آشنا شدم. او متنی با عنوان «انتقام سیاوش» داشت که من دوست داشتم آن را روی صحنه ببریم. این متن مدرنیزه شده سیاوش شاهنامه بود و از ویژگیهای جالبی برخوردار بود که با ایرادات مرکز هنرهای نمایشی عنوان اثر به «طلوع خونین» تغییر کرد.
وی درباره میزان موفقیت این اثر در اجرا تشریح کرد: گروه اجرایی نمایش «طلوع خونین» با اعتقاد بر اینکه باید چراغ تئاتر روشن نگه داشته شود برای اجرای این اثر زحمات زیادی کشیدند و بازیگران چیزی حدود ۱۰ماه به تمرین اثر پرداختند ولی با توجه به شرایط جامعه، تئاتر ما آنچنان که باید حمایت نشد. من از شرایط جامعه ناراضی هستم و با اینکه تولید، تبلیغات و اجرای یک اثر نمایشی هزینههای بسیار گزافی دارد، اما هیچ ارگانی از تولید تئاتر حمایت نمیکند و جامعه هنری هم پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند. این شرایط به گونهای است که حتی وقتی از بازیگرانی که به واسطه تئاتر به جایگاه و نامی رسیدهاند، دعوت میکنیم برای دیدن اثر به سالنهای نمایشی نمیآیند.
این تهیه کننده تئاتر ادامه داد: علیرغم اینکه عاشق تئاتر هستم و دوست دارم به عنوان تهیهکننده از نمایش و فعالیت جوانان حمایت کنم، اما دلم پر از درد است و نمیدانم نمایش بعدی را تولید کنم یا نه؟ تا کی میتوان ادامه داد و در بحث فروش متحمل ضرر و زیان شد؟
وی درباره کمک ارگانهای دولتی بیان کرد: هر ارگان دولتی یک واحد فرهنگی دارد و طبیعتا برای خانوادههای کارمندان و نیروهای خود یک بسته فرهنگی دارند و میتوانند از تخفیفهای نمایشها بهرهمند شوند و از طریق آوردن خانوادههای هنردوست به سالنها از تئاتر حمایت کنند.
زارع گاریزی درباره اجرای نمایش «طلوع خونین» در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: ۲۰درصد از فروش یک اثر نمایشی مختص سالن است، که نسبت به سالنهای خصوصی که ۴۰ تا ۵۰درصد از فروش نمایش را طلب میکنند، بسیار شرایط مساعدتری دارند. همچنین نوع سالن و امکانات فضای نمایش و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. من موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم، چون هزینههای گزافی از گروههای نمایشی گرفته میشود. اما تماشاخانه ایرانشهر یکی از سالنهای خوب دولتی با امکانات و دیسیپلین خوبی است و من از اجرای نمایش در این سالن راضی هستم. دراین تماشاخانه از نمایش «طلوع خونین» هم به لحاظ تبلیغاتی و هم از نظر احترام به گروه اجرایی و مخاطب حمایت خوبی شد و امکان بسیار خوبی برای گروه نمایش مهیا شد.
وی ادامه داد: مرحوم آتیلا پسیانی قبل از فوت خود اشاره کرد که از تئاتر باید حمایت شود و هنرمندان نباید از تئاتر فاصله بگیرند، اما متاسفانه برخی هنرمندان وقتی وارد عرصه تئاتر میشوند، دستمزدهای نجومی میگیرند و چون اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست هزینه مضاعفی برای تهیه کننده اثر و کم شدن رغبت برای تولید از حمایت تئاتر میشود.
این تهیه کننده تئاتر «طلوع خونین» گفت: در این اجرا علیرضا جلالیتبار، هیچ بحثی نسبت به میزان دستمزد با ما نکرد. او تئاتر را دوست دارد و فردی بسیار حرفهای و باشخصیت است و فقط به تئاتر و اجرا فکر میکند و من از نحوه برخوردش نکات زیادی را آموختهام.
وی در پایان اظهار کرد: ما میتوانستیم در کار فروش بهتری داشته باشیم، ولی تبلیغات هزینه گزافی دارد و گروه «طلوع خونین» بیش از ۱۵۰میلیون صرف طراحی و ساخت اقلام تبلیغاتی کرده در حالی که فروش نمایش تا الان ۱۶۰میلیون تومان به رسیده است. جدای از این هزینه دستمزد بازیگران و عوامل و طراحیها و ... چیزی حدود ۶۵۰میلیون هزینه داشت. با اینکه از گروه نمایشیام بسیار راضی هستم و افراد کارشان را به نحو احسن انجام دادهاند، اما این میزان فروش در مقابل این حجم تلاش برای من دلشکستگی ایجاد کرد. از تئاتر ما حمایت نشد تا گروه نمایشی دیده شوند.
نمایش طلوع خونین تا اواخر هفته آینده، هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.
انتهای پیام/